onsdag 28 april 2010

Valtider

Nu är det inte så länge kvar, inte ens ett halvår tills det är val. I TV och radio har det hållt på ett tag; valfläsket, men häromdagen fick jag årets första folder i brevlådan. Och det var ju bra, tack och hej säger jag till Centerpartiet, ni har nu uteslutit er ur mina valbekymmer. Ett parti som skickar valmaterial med skrivfel känns inte vidare pålitligt. Jovisst, nu var det kanske en småsak, men det är ju inte direkt så att Centerns medlemmar själva sitter fram på småtimmarna och knåpar ihop sitt valmaterial. Nej minsann, det anlitar professionella reklam- och PR-byråer som gör jobbet åt dem. Och slarvar man med dubbelkollandet av materialet, vem vet vad man slarvar med nästa gång. Nu vet jag inte var byrån som står bakom felet heter, men till er vill jag bara säga; nästa gång ni anställer en Copywriter, se då till att ta en som kan skilja på de och dem, såhär står det nämligen: "minst två tredjedelar av lönen under ett år efter DEM tagit examen", en totalt oriktig mening. Med ett enligt mig totalt oriktigt förslag, vem har sagt att unga människor har mindre utgifter är äldre?! Språkpolis, jag?! (Och som en brasklapp kan jag ju säga att jag också skriver fel ibland, men jag får iallafall inte betalt för att skriva rätt).

Såhär tuffa är vi där jag kommer ifrån!

Idag är jag arg på: Var så nära att gå på telefonbolagets erbjudande när de högg tag i mig på det stora varuhuset häromdagen. Och jag vet att de bara gör sitt jobb, ser inga problem med det, men när de blir aggressiva när man tackar nej, eller när man säger att man ska fundera på saken, ja det är då jag blir arg. Och vilken tur att jag inte nappade på erbjudandet, för hur bra det än hade varit att slippa sladdar och telefonjack, så hade det inte varit någon höjdare att bara ha en mobiltelefon som fast telefon. Dessutom så Är telefontäckningen från telefonföretaget härute i orrapinnabygden kass, och det beror inte bara på min telefon.

Läskigt med explosionen på den amerikanska oljeriggen, som leder till att 160 000 liter olja om dagen pumpas ut i havet.

Och på tal om olja; förstår inte riktigt Miljöpartiet som vill höja bensinpriset med 49 öre. Trodde i min dumhet att Miljöpartiet ville ha en levande landsbygd, men ack så fel jag hade, i stan ska vi bo om vi ska räknas, och vi ska beställa hem matlådor från något ekologiskt företag (vet inte riktigt om det också förväntas ligga i stan?) om vi inte går på den trendiga rättvisemärkta restaurangen runt hörnet och äter vegetariskt, vi ska köpa våra saker från second-handaffärer eller Gudrun Sjödéns kravmärkta kollektion och vi ska ta cykeln vart vi än ska. Ska vi längre, ja då får vi ta cykeln till stationen där vi tar tåget vidare. Bor vi på landet där vi måste ta bilen dit vi ska, och tar en kebabtallrik på den lokala pizzerian, ja då får vi skämmas.
Men om jag nu skulle bo i stan, ja då skulle jag kunna tänka mig något sådanthär.
Igår hade Nyheterna ett reportage om en cancersjuk man som trodde att hans sjukdom, tillsammans med många andra drabbade i samma område, berodde på Tjernobylolyckan. För 24 år sedan hände det alltså någonting som fortfarande håller på att kosta människor i ett annat land livet. Den är läskig den där kärnkraften!

Mats Odell plockar upp Mona Sahlins Tobleroneaffär som ett äss ur rockärmen... Det var väl ändå lite barnsligt gjort, Nu?!

Anja Pärsson fortsätter med sitt skidåkande, fast nu med nya tränare, pappa Pärsson slutar.

Och nu är det tillbaka över Sverige; askmolnet.

Och Arne Hegerfors har gjort bort sig igen.

Ikväll hoppas vi på storseger för HBK mot Gefle.

Tjing!

Inga kommentarer: