lördag 15 oktober 2011

Juholt goes Loeb

Nej, det verkar ändå som att han kommer sitta kvar Juholt, med Verkställande Utskottets goda minne. Jag kan ändå känna att lägenhetsaffären, okej, det verkar vara väldigt luddiga regler kring det där och lätt att göra fel, många andra som gjort samma fel. Men vad hände egentligen med den här färdersättningen, när han tycker sig ha kört 32 mil på en timme, i två bilar? Nu vet jag naturligtvis inte hur ansökningen för sådan ersättning ser ut på politisk nivå, men så fel borde man väl ändå inte kunna ha. Kanske att han kan ha glömt att han haft hyrbil och lämnat in milersättning för egen bil, men de där 32 milen?! Inte ens någon med extrema Sebastien Loeb-komplex... Samtidigt hade jag nog egentligen inte trott att Juholt skulle avgå frivilligt, iallafall inte just nu, tror han är alldeles för envis och och stolt för det, i Nyhetsmorgon just nu säger han själv (samtidigt som han pratar om sitt hem - sin borg - sina plommonträd i Oskarshamn, och jämför att ha förtroende med att vara gravid - antingen eller...!) att det inte ens varit tal om att han skulle avgå. Ändå tro jag inte att han kommer sitta kvar till 2014, Carin Jämtin, Morgan Johansson eller Sven-Erik Östberg kommer nog leda Socialdemokraterna vid nästa val om du frågar mig.

Rättegången mot Anders Behring Breivik kommer troligen inte komma igång förrän i april!
Men redan på tisdag väntas rättegången mot de fängslade svenska journalisterna, Martin Shibbye och Johan Persson i Etiopien. De kan riskera upp till 40 års fängelse för terrorbrott och olaga intrång i landet.

Det verkar som att nästa lag för Lagerbäck kommer bli det isländska landslaget. Kan nog bli bra, verkar vara ett lag på uppgång.

Tittade lite på Percy Barnevik i Skavlan igår, men visst känns det väl lite som om hans hjälparbete snarare bygger på ekonomiskt egenintresse än välvilja när man hör honom?

Även i Sverige har man idag utlyst demonstrationer och ockupationer i spåren av Occupy Wall Street-rörelsen, som kämpar för minskad girighet och korruption och som på sätt och vis kan ses som en motrörelse mot den högerkonservativa Tea Party-rörelsen.

Funderar på vad jag ska göra idag, fortfarande inte riktigt vant mig vid det här att vara ledig varje helg!

Inga kommentarer: