lördag 19 november 2011

Gamla hjältar och andra gamla

Ändå lite lustigt, den här stormen som blåst upp kring den gamla osämjan mellan Zlatan och Fredrik Ljungberg sedan ända sedan första smakproven ur Zlatans bok kom ut. Jag håller förståss på Ljungberg. I alla lägen, men framförallt mot Zlatan, om med tanke på det stöd Ljungberg nu får från dem som har eller har haft med honom att göra så tänker jag nog inte helt fel där. Visst kan man väl förstå att samförstånd i ett lag är en förutsättning för goda resultat, men att en tuppfight om vem som är den största divan; den fattige tuffingen från Rosengård, eller villakvarterens svärmorsdröm från västkusten (för visst är det väl också en klasskamp?) har fått så stor uppmärksamhet känns väl lite överdrivet?
En annan Halländsk fotbollsstjärna som uppmärksammats en aning de senaste dagarna är Niclas Alexandersson (spännande saker man kan hitta på youtube!) som blivit invald i Idrottsakademien. Honom väl unt även om han gjort sina felbedömningar i lagval de senaste åren.

Och på tal om föredettingar; var väl ändå roligt för Loket att han fick några nya minuter i strålkastarljuset när Bingolotto hade 20-årsjubileum. Den tiden tog han väl tillvara genom att bevisa att han inte platsar där eftersom han bara är en grinig gammal gubbe som bittert ältar att det var bättre förr när man inte kunde skilja på Bingolotto och Café Norrköping och de stora vinnarna var dansbanden och de som tycker att de är roligt när programledare står i TV och hånar dem som ringer in för att tävla. Roast från Göteborg.

Nu har Aftonbladet.se en drive där man kan gå in och sätta betyg på "sitt" äldreboende. Antar att de inte räknar med att de boende ska sätta betygen. Lite rolig grej att fokusera även på det goda i äldrevården. För det är mycket fokus på den dåliga äldrevården nu, gott så, det som rapporteras är fullständigt oacceptabelt. Men i all denna härva dyker en rad dumma uttalanden upp. I mitt förra inlägg var det Maria Larsson sin släng av sleven. Nu tänker jag ge mig på Demensförbundets ordförande Anna-Klara Hjulström som satt i Go morgon Sverige häromdagen och sa att det hela berodde på brist på personal, och där kan vi väl i och för sig hitta en del av förklaringen. Men den lilla tanten tyckte att för att locka personal till äldrevården, så borde man ha mer personal i äldrevården. Jo då Anna-Klara, där har vi det! (Förlåt, jag förstår naturligtvis hur hon menar, hon vill säkert bara väl och förstår att en högre grundbemanning i vården skapar bättre arbetsmiljö och då är det fler som vill jobba där. Tyvärr tror jag inte det är riktigt så enkelt, jag tror det krävs betydligt mer för att ge arbetet i äldrevården högre status. Bättre arbetstider, högre löner och större anställningstrygghet till exempel).

Nu är det Melodikryss, och tack och lov för att Anders Eldeman är tillbaka, Lisa Syrén är väl bra annars, men när hon höll i krysset förra veckan blev det kattskit och pannkaka på en och samma gång. (Och ja, för er som undrar, jag Är tant, trots att jag "bara" är 31, gårdagen slutade jag med ett litet glas portvin till mandelskorpan och Idol).
Ikväll blir det årets första julkonsert "Music of the Christmas Night"

Inga kommentarer: