söndag 29 januari 2012

Igen...


Jo, men vi kom väl överens om att rosa var 2012

...får jag be om ursäkt för att inläggen kommer så sällan. Äta, jobba, sova, dö sjunger Gyllene Tider i "Gå och fiska", och lite så känns mitt liv just nu. Alla galor som varit kan jag inte ens säga så mycket om eftersom jag somnat ifrån de flesta. Men nu börjar dagarna bli längre, har jag riktig tur så är det till och med ljust när jag går hem på kvällarna.

Och det har ju hänt en hel del sedan sist. Jag får till och med ta hjälp av mina twitterinlägg (svenssonssandra) för att komma ihåg allt. Det mest framträdande har väl ändå varit Håkan Juholts avgång. Jag trodde faktiskt inte att han skulle gå så snart. Han verkar vara en man som står bergfast vid det han bestämt sig för, men hade han nu inte partiets förtroende så fanns det väl inte längre något att be för, även om det väl var symptomatiskt att han gjorde det på sättet han gjorde; inte direkt vid VUs möten, utan en vecka efter, för att det skulle se ut som att det var hans helt egna beslut (lätt genomskådat, vilket han borde insett som gammal journalist), och i hemstaden Kalmar (galleria Flanaden fick verkligen sina 15 minutes of Fame). Kalmar borde verkligen införa ett borgmästarskap efter allt Juholt gjort för att sätta staden på den politiska kartan.
Efter Juholt kom Stefan Löfven, vet inte mycket om honom mer än att han är en Fackets man. I mina ögon verkar han vara en Grå Sosse i ordets bokstavliga bemärkelse, men kanske är det det partiet behöver. kanske har man fått nog av karisma och yviga gester, kanske händer det mer inuti Löfven än utanpå. Och även om det var en bra story så är det väl ingen som egentligen ingen som tror på att det var Löfvens mamma (fostermamma, förmodligen ger även den bakgrunden Löfven en syn på samhället som gynnar den Socialdemokratiska ideologin), som avslöjade för media att sonen var den som skulle bli Juholts efterträdare.
Igår var det så dags för Kristdemokraternas partiledarbattle. Sittande ledaren, och VUs kandidat; Hägglund mot uppstickaren(!) Odell. Och det var som väntat Hägglund som gick segrande ur striden. Men visst var det väl ett bra val? Hägglund verkar väl mer mänsklig och sympatisk än Odell? Även om debacklet med Hägglunds obeslutsamhet kring sterlilisering före könsbyte var väldigt klantigt. Vill man få bort stämplen på KD som ett HBTQ-fientligt parti (vilket man väl får förmoda att man vill?) så är det väl inget att tveka på?

Idag är jag arg på: Nu har det skjutits i Malmö igen. Det konstigaste med att våldet i samhället ökar är väl ändå att inte politikerna reagerar? Har vi ens hört några av de ledande politikerna prata om det som händer? Och visst kan man höja straffen och sätta in mer poliser, men det är ju som att försöka medicinera bort symptomen istället för att bota sjukdomen. Folk mår allt sämre, samhället blir kallare och hårdare, då är det väl för f-n inte konstigt att det slår över och går fel!

Och så snön, förstås. Nu är den här igen, visst kan det vara vackert när det är vitt på träden och grenarna hänger ner över vägen. Men usch för kylan, den som gör så det värker i näsan så fort man sticker den utanför dörren, och halkan som gör att allting går mycket långsammare eftersom man är rädd för att ramla om man går, eller köra av vägen om man kör bil. För att inte tala om rutor som ska skrapas och kvargömda krukor som spricker.

Och vad jag än sa om rosa, så när det gäller klädmodet så är det orange som är vår 2012

Ha det gott till nästa gång

Inga kommentarer: