söndag 19 februari 2012

Att sparka in öppna dörrar

Hörrni, vi måste prata om det här med Ranelid! Eftersom han nu gick vidare till Globen så måste det ju faktiskt ha varit människor, óch ganska många människor dessutom, som röstade på honom. Och nu säger jag honom, för den stackars flickan som sjöng var det väl inte många, inte ens Ranelid själv, som la märke till. Och jag är väl inte dummare än att jag förstår att det var många som röstade på Ranelid som någon slags protest mot etablisemanget(!). Det finns de som dragit paralleller mellan Ranelid och den svenska regeringen och påtalar att det är samma svenska folk som röstar i Melodifestivalen, som också röstar i riksdagsvalet. Och sen kan var och en dra sina egna slutsatser. Däremot tror jag dock inte att det är samma människor som röstar på Sverigedemokraterna och Kalle Anka-partiet som röstade på Ranelid. Men jag trodde egentligen inte att jag hört hur Ranelidlåten egentligen lät, trots detta var det faktiskt den melodislingan jag hade på hjärnan när jag gick och la mig igår kväll. Men jag undrar om man, om man silat bort Ranelids pretentiösa malande, inte hade behövt diska bidraget på grund av att melodin är en direkt stöld från närmsta gyms träningspasskivor och orden var ju samma som Ranelid brukar strö omkring sig. Hur som helst, kläderna var iallafall okej. Även om det är synd när budgeten är så knaper att man varit tvungen att dela klänning med Andreas Johnssons körsångerska (inte den höggravida). Detsamma gäller min favorit så långt i årets festivalutbud; Carolina Wallin Perez, och hon kom näst sist! Trodde faktiskt att hon skulle bli årets Sara Varga, men jag tror det föll på Ranelid. Efter det man hört honom så försvann alla andra bidrag och då kändes det väl säkrast att välja ett säkert (läs tråkigt) kort, nämligen Molly Sandén. Men tydligen hörde man inte att hon inte kunde andas, och därmed inte heller sjunga tack vare korsetten och skinngördeln man hade klämt in henne i. Skulle man tvunget välja en ballad hade man väl iallafall kunnat välja Maria Benhajji (sist), hon hade dessutom snyggare kläder. Och alla ljusen borde väl fallit dem i smaken som strax innan Melodifestivalen, följt Whitney Houstons begravning. Andreas Johnsson gick också vidare, om än till andra chansen och det är väl heller inte mycket att säga något om mer än det tydligen lät som en gammal Suededänga. Det svängde ju och han är proffsig som alltid även om jag väl kan se ett visst(!) mönster i hans bidrag.... Det andra gänget som gick till andra chansen; Youngblood. Ja det är väl alltid smidigt när låt och artist heter samma sak, men det var väl å andra sidan det enda som var bra med denna Manboy-kopia. Men det hade nog inte blivit bättre om Mathias Andreasson hade gått vidare med sitt Maggio/Adams-Ray/Linnros-wannabeetillskott till tävlingen. Och vad skulle Europa tro om vi hade skickat vidare en man med byxor där grenen satt i knävecken? Eller för den delen om vi hade skickat vidare ett gäng flickor (läs Love generation) som inte bara tappat en medlem utan också varsett ena byxben.

Och appropå Whitney Houstons begravning. Som jag faktiskt inte såg, däremot tyckte jag det var en väldigt fin gest av gängledarna i det hårt kriminella Newark att förklara eld upphör under tiden för begravningsmässan i staden för att visa sin respekt.

Mer riktigt musik, nu har jag varit på lokalkonsert igen. Lydia Schough gjorde ett lite mer ambitiöst specialarbete på gymnasiet än jag (ryska revolutionen), och samlade ihop sin musikaliska familj för en dubbelt utsåld konsert på Falkenbergs stadsteater till förmån för Rosa Bandet. Snacka om att ha musiken i blodet.

Nu är det snart dags för kungafödsel. Tydligen har man spärrat av parkeringar runt Karolinska sjukhuset för att vara förberedda på medieanstormningen. Och Herman Lindqvist har fått uttala sig i namnfrågan. Han utesluter Kenneth och Conny. Synd, jag tycker att herr Westling verkar vara Kenneth/Connytypen annars.

Men den här mannen som säger sig suttit insnöad i en bil i två månader och endast levt på snö. Inte kan det väl vara på riktigt? Varför har han suttit där?!

Hej svejs!

Inga kommentarer: