söndag 5 februari 2012

Vad var det jag (nåja) sa?

Men jag hade iallafall rätt om vilka som skulle gå vidare från Melodifestivalens första delfinal, även om ordningen kastades om en smula. Men vad ska man säga, årets första delfinal måste väl ändå vara bottenrekord? Till syvende och sist så satt jag och höll på Thorsten Flinck, fast kanske inte så mycket gubbsjuke Flinck som på Thomas G:sson och Revolutionsorkestern. Och det var det uppenbarligen fler som gjorde eftersom de gick vidare till andra chansen. Tillsammans med Sean den förste Banan, med sin refräng som jag nu äntligen har fått bort från hjärnan. Att det sen blev Loreen och Dead by April som gick direkt till final tror jag bara att vi ska se som ett tecken i tiden på vilka det är som röstar från mellanmjölkens land. vi får hoppas på mindre intetsägande kandidater från nästa vecka. Men programledarna, faktiskt en positiv överaskning, eller så är jag bara så svältfödd på icke-flamsigt (iallafall emellanåt) programlederi i schlagersammanhang. Gina Darawi var ju ett charmpaket med sin dialekt och självdistans, Helena Bergström visade i sketcherna att hon är en klar komisk talang, och Sarah Dawn-Finer var proffsig, om man bara kunde tänka bort glittret. Och nu till kläderna; Loreen, kappan hon hade på sig, den skulle jag vilja ha. Och så programledarna, men kära nån, antingen är det kostymörerna som inte kommit ur 90-talet, eller så är det jag som har missat att 90-talet är så tillbaka. Antar att det tyvärr är det sista alternativet. Såg det redan i senaste Damernas Värld där man hade ett bröllopsreportage från en medarbetares bröllop, och jag trodde först bara att det var dålig smak, men det är ju nästan otänkbart (sic!) hos en medarbetare på en av landets största modetidningar, har dessutom för mig att det var en klänning av Ida Sjöstedt, och nu förstår jag ju, det är ju 90-talet som är tillbaka. Och guldet, Sarah Dawn Finers andningsfria klänning glittrade så att det var risk för epelepsi- eller migränanfall för dem som har anlag för sådant. Och sen då fjäskisen (mammas ord, samma mamma som förra året utsåg Darin till dysterkvist) Marie Serneholts guldfodral, med ett infogat silverbälte som fick många fler än mig att tro att det var hennes svarta trosor som syntes igenom och avslöjade ett anatomiskt udda underliv (alltså; trosorna satt i midjehöjd). Sean Banans kläder ska vi nog inte ens ta upp här. Så det gör jag inte. The Moniker hade en icke-matchande pyjamas; flanell nertill och siden upptill. Afro-dite... återigen 90-tal; discopaljetter i olika pasteller, med matchande chiffongponchos.

Dagens boktips; Kristina Ohlssons Änglavakter, ännu en deckare som tittar bakåt i tiden, men ändå ett bra tidsfördriv, även om den inte varar så länge eftersom den är en riktig bladvändare.

Idag väljer Finland president Niinistö mot Haavisto, ett val som här i Sverige verkar handla mest om deras livspartners; Niinistö som är gift med en betydligt yngre kvinna och Haavisto som har registrerat partnerskap med en invandrad man. I övrigt verkar det inte vara några större skillnader på dessa medelålders vita män. Fast å andra sidan verkar det inte som att presidenten i Finland har något betydande politisk makt utan snarare en symbolisk betydelse, och i det sammanhanget kanske det skulle vara en poäng med att ha en homosexuell president, vilket i andra sammanhang förhoppningsvis inte skulle ha någon som helst betydelse.

Och på tal om presidenter, ja, det är väl inte så konstigt att Putin tror att omvärlden är korkad, eftersom det inte är någon som gör något åt hans halvdiktatur, men tror han att vi ska gå på det när han skickar ut mutade motdemonstranter för att få det att se ut som att demonstranterna till hans fördel är betydligt fler än dem som är mot honom?

Tanken är säkert god men visst ger det en lite fadd smak, ungefär som när sociten slänger ihop stora fester med alibit att de ska samla ihop pengar till välgörenhet. NK säljer lakan med tryck som ser ut som hoptejpade kartonger för att få oss (dem menar jag, dem som har råd att köpa designerlakan på NK för 700 kronor styck) att tänka på uteliggarna. Emellertid, och som tur är ska en del av vinsten gå till de hemlösa.

Tjing Tjing!

Inga kommentarer: