söndag 29 januari 2012

Igen...


Jo, men vi kom väl överens om att rosa var 2012

...får jag be om ursäkt för att inläggen kommer så sällan. Äta, jobba, sova, dö sjunger Gyllene Tider i "Gå och fiska", och lite så känns mitt liv just nu. Alla galor som varit kan jag inte ens säga så mycket om eftersom jag somnat ifrån de flesta. Men nu börjar dagarna bli längre, har jag riktig tur så är det till och med ljust när jag går hem på kvällarna.

Och det har ju hänt en hel del sedan sist. Jag får till och med ta hjälp av mina twitterinlägg (svenssonssandra) för att komma ihåg allt. Det mest framträdande har väl ändå varit Håkan Juholts avgång. Jag trodde faktiskt inte att han skulle gå så snart. Han verkar vara en man som står bergfast vid det han bestämt sig för, men hade han nu inte partiets förtroende så fanns det väl inte längre något att be för, även om det väl var symptomatiskt att han gjorde det på sättet han gjorde; inte direkt vid VUs möten, utan en vecka efter, för att det skulle se ut som att det var hans helt egna beslut (lätt genomskådat, vilket han borde insett som gammal journalist), och i hemstaden Kalmar (galleria Flanaden fick verkligen sina 15 minutes of Fame). Kalmar borde verkligen införa ett borgmästarskap efter allt Juholt gjort för att sätta staden på den politiska kartan.
Efter Juholt kom Stefan Löfven, vet inte mycket om honom mer än att han är en Fackets man. I mina ögon verkar han vara en Grå Sosse i ordets bokstavliga bemärkelse, men kanske är det det partiet behöver. kanske har man fått nog av karisma och yviga gester, kanske händer det mer inuti Löfven än utanpå. Och även om det var en bra story så är det väl ingen som egentligen ingen som tror på att det var Löfvens mamma (fostermamma, förmodligen ger även den bakgrunden Löfven en syn på samhället som gynnar den Socialdemokratiska ideologin), som avslöjade för media att sonen var den som skulle bli Juholts efterträdare.
Igår var det så dags för Kristdemokraternas partiledarbattle. Sittande ledaren, och VUs kandidat; Hägglund mot uppstickaren(!) Odell. Och det var som väntat Hägglund som gick segrande ur striden. Men visst var det väl ett bra val? Hägglund verkar väl mer mänsklig och sympatisk än Odell? Även om debacklet med Hägglunds obeslutsamhet kring sterlilisering före könsbyte var väldigt klantigt. Vill man få bort stämplen på KD som ett HBTQ-fientligt parti (vilket man väl får förmoda att man vill?) så är det väl inget att tveka på?

Idag är jag arg på: Nu har det skjutits i Malmö igen. Det konstigaste med att våldet i samhället ökar är väl ändå att inte politikerna reagerar? Har vi ens hört några av de ledande politikerna prata om det som händer? Och visst kan man höja straffen och sätta in mer poliser, men det är ju som att försöka medicinera bort symptomen istället för att bota sjukdomen. Folk mår allt sämre, samhället blir kallare och hårdare, då är det väl för f-n inte konstigt att det slår över och går fel!

Och så snön, förstås. Nu är den här igen, visst kan det vara vackert när det är vitt på träden och grenarna hänger ner över vägen. Men usch för kylan, den som gör så det värker i näsan så fort man sticker den utanför dörren, och halkan som gör att allting går mycket långsammare eftersom man är rädd för att ramla om man går, eller köra av vägen om man kör bil. För att inte tala om rutor som ska skrapas och kvargömda krukor som spricker.

Och vad jag än sa om rosa, så när det gäller klädmodet så är det orange som är vår 2012

Ha det gott till nästa gång

söndag 8 januari 2012

2011-2012






Idag är jag arg på; Allt våld som nu eskalerat i Malmö, och att det är så många unga inblandade, både bland offer och förrövare. Bland dem den 15-åring som anhållits för att ha misshandlat, hotat och terroriserat sin egen mamma. då undrar man ju om man har några som helst gränser. Men å andra sidan finns det ju de föräldrar som borde ha ett ordentligt kok stryk, till exempel den innebandy-pappa som lämnat sin son utanför idrottshallen, utan ytterkläder, för att ta sig hem bäst han kunde, efter att han hade spelat en dålig match. Och visst är det väl rätt i vissa fall med hårdare tag mot brottslingar, och fler poliser. Men som alltid; människor som mår bra begår väl inte våldsdåd?

Nu har Vänsterpartiet fått sin "frälsare". Det är inga dåliga krav Jonas Sjöstedt har på sig, men är det någon som kan klara det är det väl just Sjöstedt. Borde väl vara dags att läsa hans "Sammanflöden" som står oläst i bokhyllan.

Och på tal om frälsare, nu har en ny religion bildats; en religion som dyrkar fri kopiering och fildelning. Och det är sant att jag har eftersträvar nya vindar i kyrkan, men det här är ju bara löjligt!

Vi får väl inte hoppas att ödet för den kidnappade, och sedan återfunne 26-åringen blir detsamma som för Siba-Fabian.

När jag får se bilden med Victoria poserandes med en mini-tröja som hon(?) fått i present av Världsmästar-kronorna, så hoppas jag att det inte bara blir kronprinsessan vi får se i bebisland efter födseln, utan att även Daniel tar sitt ansvar som modern småbarnspappa.


Och glöm inte (det jag hoppas blir en självuppfyllande profetia); nytt år, nya möjligheter!

söndag 11 december 2011

Kompensationsbloggande

Jo, Nobel var det ja. Vad tycker ni? Själv blev jag lite besviken, det kändes som ett typiskt mellanår. Iallafall om man bortser från fredspris-trion, kvällens totala huvudpersoner: paret tranströmmen, Vickans (hoppas verkligen att hon får en bara-vara-dag idag) discokula och Allram Est (den ser ut som Allram Est när man ser den rakt bakifrån!)-frisyr och förstås Anna-Maria Corazza Bildt. Säga vad man vill om Corazza Bildt (och det kan man väl säga en hel del!), men det är tur att vi har henne för att det ska hända lite och att vi ska ha något att prata om. I övrigt verkar det varit ovanligt mycket svart, om man bortser från Annie Lööfs hemsydda (förlåt!)? (Oj då, det var tydligen en Camilla Thulin!) och snyggaste blåsan på Lars Ohlys fru Åsa. Och varför ska Silvia tvunget ha så bleka kläder? Hon som kan ha färg. Kan man konspirationsteoretiskt ana att Silvia ville försvinna från kvällens strålkastarljus? Till och med blomsterarrangemangen i Stockholm hade ett mellanår, trots att de var skapade av Gunnar Kaj, eller var det bara det att de stod i skuggan av blommorna i Oslo?

Det blev till slut ett klimatavtal i Durban, ett avtal som ska börja gälla från 2020 och kommer innebära att Kyotoprotokollet förlängds till 2015. Man har utvecklat en färdplan för att begränsa utsläppen av växthusgaser, främst koldioxid, och inget land är undantaget och en grön fond som ska betala kostnaderna för klimatarbetet ska skapas. Innan den är klar ska regler tas fram och pengar fyllas på, däribland ska man jobba för miljötekniker och minskad avskogning (dn.se). Miljöminister Lena Ek var jublande glad över att ett avtal kommit till stånd, medans miljöpartiets Åsa Romson tycker att avtalet är tandlöst och utan egentligt innehåll. Så kan det va´.

Den amerikanske presidentkandidaten Gingrich verkar vara Republikanernas storfavorit. Detta trots (eller kanske tack vare) att mannen är en vandrande grodspruta. Han menar till exempel att Palestinerna är ett påhittat folk enbart bestående av terrorister, vilket inte är så konstigt eftersom Gingrich menar att de lär ut terrorism i skolorna. Endast i Amerika barn, endast i Amerika(?).

Det var som sagt tur att det var förra helgen jag var i Göteborg, nu har det brunnit i/på Nordstan också.

Ha nu en fortsatt trevlig tredje advent, själv tänker jag "fira" med ljusyoga, och så måste här nog skrivas julkort antar jag

Tredje advent

Tänkte bara testa om det här fungerade. Och i så fall ge en bild av min tredje adventsmorgon. Återkommer om en stund med nobeltankar. Men då kommer inlägget från datorn istället för telefonen


lördag 10 december 2011

Tillbaka

Nu var ännu några julklappar inköpta (och Jill Johnssons julskiva. Svängigt!), och visst var det mycket folk på Gekås, men inte alls så illa som förväntat. Snygga Odd Molly-koft-kopior hade de också, men där hade min gräns för designkopior dragits för länge sedan.

Därefter väntar nu Nobelbonanza. Sändningen från Oslo och fredsprisutdelningen var väldigt känslospäckad, Ellen Johnson Sirleafs tal framkallade både rysningar och den sortens suddig syn som annars brukar dyka upp i samband med sjukhusserier eller idrottsprisutdelningar. Blomsterarrangemangen, gjorda av svenske Torbjörn Åkesson, var så där (ursäkta fördomarna;) afrikanskt färgsprakande och äntligen lite gult i klädseln från stiliga Leymah Gbowee.
Mer klädprakt lär det bli från Stockholm om en liten stund, om nu inte demonstrationer för och mot det mesta förstör alltihopa.

Och på tal om Nobel; Äntligen! Vänsterpartiets valberedning har nu föreslagit Jonas Sjöstedt till partiledare. Valet görs i februari. Och oavsett vad man har för politiska åsikter i övrigt så tror jag att Sjöstedt är en tillgång i topp-politiken; jordad, kunnig och sympatisk. Tror dessutom att han är tillräckligt erfaren politiker för att vi ska slippa högavis med skelett framdragna ur garderoben. Visst hade man kanske gärna sett ett delat ledarskap, till exempel med Josefine Brink, men det här blir nog bra.

I Ryssland pågår nu massdemonstrationer mot Putin. Hade verkligen inte omvärlden kunnat agera innan han blev "vald"?

Tydligen rasar Ätran- och Fegenborna över att tvingas hämta sina postpaket i Kinnared när alla andra ärenden görs i Ullared. "Man kör ju aldrig åt det hållet". Ibland blir jag mer än trött. Även om jag naturligtvis förstår att det är problematiskt för dem som inte har tillgång till bil.

Här är förresten alla radions Vinter-pratare - 25 december: Fredrik Lindström – programledare, författare, språkhistoriker, 26 december: Mia Skäringer – skådespelare, manusförfattare, radio- och tv-profil, 27 december: Hans Rosenfeldt – manusförfattare, 28 december: Lena Andersson – författare, skribent, kritiker, 29 december: Olof Wretling – skådespelare, 30 december: Leif GW Persson – kriminolog, författare, 31 december: Tomas Sjödin – predikant, föreläsare, författare, 1 januari: Bodil Malmsten – författare (gp.se). Så, juldagen, 27e, nyårsafton och nyårsdagen klockan 13 är P1 inrattat på radion.

Nehej, kanske lite Idol (missade det ju igår) nu såhär innan Nobelfestens klänningchock

Får liksom lite dåligt samvete nu. Är ju två veckor sedan jag skrev mitt senaste inlägg. Och varje inlägg börjar jag med att be om ursäkt för att jag inte skrivit på länge. Ska sluta med det nu. Det bli lite så nu när jag bytt jobb och sitter vid en dator mellan 8-17 varje vardag, då är jag inte riktigt sugen på att göra detsamma när jag kommer hem. Samtidigt som det är väldigt roligt att kunna ha möjligheten att uttrycka sina åsikter i en blogg även om jag även gör det via twitter (@Svenssonssandra) nuförtiden.

Förra helgen var jag i Göteborg; Kronhusbodarna, Haga, Julkonsert med Anders Ekborg, Liseberg, Nordstan... Och ändå är det så många julklappar kvar. Bodde på ett helskönt hotell; Hotel Flora, vid Grönsakstorget; loungekänsla, nära till allt (bara man hittar...), okej pris, trevlig personal, god frukost, dock något små rum utan sittmöjligheter, men å andra sidan var det ju inte på hotellrummet man skulle vara. Och trots regn och blåst så verkar det som det var rätt val att välja Göteborg förra helgen, helgen dessförinnan var det tågkaos på grund av stormen (Yoda hette den visst fick jag lära mig under gårdagens popquiz på nya Falkenbergsfavoriten Ruby Red), och denna helgen är det tydligen regnkaos där vägarna förbytts till sjöar om man får tro kvällsblaskorna.

Idag är det Nobel för hela slanten (det kanske är flaggdag idag förresten?), får festliga bilder i huvudet när Expressen skriver att Reinfeldt återvinner och använder gammal klänning.  Tyvärr tror jag att det var Flippan Reinfeldt det handlade om.

Och Amanda vann Idol. Tur det, annars tror jag mina föräldrar gått bärsärk. Men hon var duktig Amanda, väl värd det.

Nu verkar det som att det blir ett besök på Gekå´s, hoppas att vädret skrämt bort en del av tillströmningen.

Kanske återkommer efter det. Tjing!